woensdag, november 26, 2008

Stalkers in de winkel

Elke keer ben ik weer verrast door het grote aantal verkopers in winkels. In een klein winkeltje zie je zo maar vijf man achter de kassa staan. Als er iemand in de winkel komt, staat er altijd meteen een verkoper klaar om de klant te 'stalken'. Daar zijn ze heel goed in. Dan blijven ze constant een kleine meter achter je lopen en zodra ze zien dat je ergens naar kijkt, gaan ze dat voorwerp voor je pakken. 99% van de verkopers weet overigens helemaal niets zinnigs te vertellen over de spullen die ze verkopen. Als je naar een doosje staat te kijken, zeggen ze bijvoorbeeld: "that's a box. We also have green, purple, and yellow boxes". OK, dank voor deze informatie want dat had ik zelf ook al gezien. Ik ben niet kleurenblind.

Het gebrek aan kennis is de verkopers niet aan te rekenen. Dat houdt ik mijzelf altijd maar voor als ik dreig te ontploffen in een winkel. "Sandra, tel tot 10, het is niet hun schuld. Rustig blijven. Ze kunnen er niets aan doen". Meestal is mijn frustratie echter zo groot dat ik alsnog ontplof. Als ik weer buiten sta, voel ik mij dan super schuldig. Het probleem is - onder andere - een gebrek aan opleiding. Mensen worden bij bosjes aangenomen omdat het toch niets kost en vervolgens wordt er niets aan training gedaan. Ik ga zelf maar aan een cursus stressmanagement beginnen om mijn emoties beter in bedwang te kunnen houden bij het winkelen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Sannie toch! Maar zou het BCC-personeel in India opgeleid worden? Ook zo opdringerig, totdat ze erachter komen dat je voor een citruspers komt.........
groetjes Ies