vrijdag, september 25, 2009

Makkelijker kunnen ze het niet voor ons maken..

Via mijn Nederlandse internetbankier-pakketje maak ik regelmatig geld over van mijn Nederlandse rekening naar het buitenland. Kopje koffie erbij, inloggen, rekeningnummer invullen, bedrag, naam, code van de bank. Hupsakee, verzenden maar. Ik blij, de ontvanger blij en de bank blij.

Ik had mij eigelijk nooit gerealiseerd wat voor luxe dat is tot je ergens woont waar ze er alles aan doen om het geld binnen de grenzen te houden. Dat is dus het geval in India. Het overmaken van geld naar het buitenland is een verzoeking.

Gisteren heb ik de stoute schoenen weer eens aangetrokken en ben ik naar de bank gegaan voor een buitenlandse betaling. Dit kost je met de reistijd erbij minstens twee uur. Eerst moet je naar een 'bank customer representative' om uit te leggen waarom je geld wilt overmaken. Je moet hiervoor een geldige reden hebben. Geld overmaken naar een leuk vakantieresort in een mooi buitenland is geen goede reden. Je kunt kiezen uit maar vier categorien:
1. werk in het buitenland
2. emigratie
3. verzorging van familie in het buitenland
4. onderwijs
Meestal kies ik voor optie drie.

Vervolgens worden de benodige formulieren verzameld. Ik zou denken, zorg ervoor dat je een pakketje met formulieren voor klanten klaar hebt liggen. We zullen toch echt niet de enigen zijn. Maar nee, elke keer weer moet je een kwartier wachten tot alle formulieren bij elkaar zijn gezocht en gekopieerd.

Welke formulieren moeten wij nu precies invullen? Hou je vast:
- 'expatriate remittance form'
- 'application for drawal of foreign exchange'
- 'application form for purchase of foreign exchange'
- 'declaration to be obtained in addition to the clients request letter with debit authority'
Bovendien hebben ze kopieen van onze paspoorten en visas nodig.

De formulieren heb ik nu in huis. Nu moet ik nog even moed verzamelen om alles in te vullen en weer terug te brengen naar de bank. Zucht.