donderdag, november 30, 2006

discussieforum: hulp meteen wegsturen of niet

Jullie zijn allemaal uitgenodigd om mee te doen met een discussie inzake het ontslag vandaag van onze live-in maid. Wat is het geval? Begin november is 'W' bij ons begonnen als inwonende hulp. Ze is al wat ouder, rond de 40 en ze is nogal aanwezig. Zelf werd ik daar nogal onrustig van en vaak ook geirriteerd. Zeker als ze telkens de discussie aan wilde gaan over hoe bepaalde zaken in huis gedaan moesten worden. Gisteren besloot ik dat de maat vol was en dat ze een andere baan moest gaan zoeken. Vandaag, het is het einde van de maand, heb ik de daad bij het woord gevoegd en gezegd dat ze moest vertrekken en wel direct. Ik heb haar op 'Indiaase wijze' het huis uit gebonjourd. Dat betekent dat ze meteen haar spullen moest pakken en vertrekken.

Mijn vraag is nu. Sta ik in mijn recht om als Nederlandse in India Indiase standaarden te hanteren en iemand meteen weg te sturen of had ik haar moeten laten blijven tot ze een nieuwe baan had gevonden?

Ik hoor graag van jullie. Als je een reactie wilt achterlaten kun je hieronder klikken op 'reactie'. Als je bij identity op 'anonymous' klikt hoef je niet in te loggen.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Jeetje, als dit de Indiaase manier is om hier zo mee om te moeten gaan dan is dit geen onbekend iets voor deze vrouw, maar wel een vervelende ervaring. Het is niet uit de lucht komen vallen, want ik begrijp dat jullie al verschillende discussies hebben gehad.
Voor de toekomst zou ik toch werkelijk niet iemand direct 24 uur in huis willen hebben. Ik zou dit eerst een maand, misschien zelfs twee maanden eerst aankijken of het werkt, klikt en dan pas tot een live-in maid overeenkomst overgaan als iemand voor alleen overdag niet voldoende is. Waarom inwonen?
Groetjes van een doe-het-zelver, Marlies

Anoniem zei

Waarom willen wij een live in maid? Dat is een goeie vraag. Het is met name omdat je dan flexibel bent met oppassen en s'avonds de deur uit kunt gaan wanneer je dat wilt. Ook is het handig als ze de boel van het avondeten kan opruimen.

Anoniem zei

Je mag blij zijn da je in India woont.
Ik heb ooit een meisje op staande voet ontslagen en dat ging niet zo goed. Uiteindelijk heb ik wel gewonnen.
Aangezien je nu alles zelf moet doen denk ik dat het een weloverwogen beslissing is geweest.
Zogezegd een 'noodsituatie".
We wensen je sterkte voor het komende weekend.

Anoniem zei

op staande voet ontslaan moet kunnen maar nazorg moet er zijn (referentie bijvoorbeeld)

Sandra zei

Dat kun je wel zeggen een referentie maar dan zou ik haar aan iemand aanbevelen terwijl ik vind dat ze slecht werk doet. De nazorg zat hem nu vooral in het geven van meer geld dan strikt noodzakelijk.