dinsdag, maart 31, 2009

Typisch mumbai!

In onze buurt zouden 25 dagen lang werkzaamheden plaatsvinden op Peddar Road. Dat is de weg die achter ons huis langsloopt. Daar ligt een 84 jaar oude pijpleiding die nodig vervangen moet worden omdat hij aan alle kanten lekt en er gevaar is dat het wegdek het gaat begeven. Peddar Road is een van de belangrijkste wegen om naar Zuid Mumbai te komen. De 'specialisten' hadden daarom een ingenieus verkeerscirculatieplan bedacht dat het verkeer in goede banen zou moeten leiden. Niet dus. 


Op zondag zijn de werkzaamheden begonnen en maandagochtend was het meteen chaos op de weg. Omdat Peddar Road deels werd afgesloten moest al het verkeer langs onze straat. De VIP's die in Malabar Hill wonen zijn toen gaan klagen bij de 'Chief Minister' die vervolgens de werkzaamheden meteen stil heeft laten leggen tot 1 mei. Uhhhh. Mis ik iets?  

In Mumbai zijn er te veel auto's (en straks ook nog de Nano), te weinig wegen en is er beperkt openbaar vervoer. Ook de opzet van de stad helpt niet erg. Miljoenen mensen reizen iedere dag heen en weer naar het zuiden van de stad omdat ze daar werken. Het overgrote deel van de mensen reist per trein. Omdat reizen met de trein in de Mumbai spits bepaald geen pretje is  (stop met klagen over de NS, dat is vijf sterren vervoer vergeleken met de treinen hier) nemen veel mensen de auto. Daardoor heb je s'ochtends en s'avonds mega-verkeersopstoppingen. De stad loopt in het zuiden uit in een schiereiland met maar een paar toegangswegen. In het zuiden van de stad zijn ook de overheidsgebouwen. Dat betekent dat de VIP's die aankomen op het vliegveld (en daar zijn er veel van!) ook allemaal door die verkeerschaos moeten. 

Marcel had vooruitlopend op de verkeerschaos zijn fiets al uit de garage gehaald. Dan zou hij op de fiets naar het werk kunnen. Ha, ha. De fiets kan nu weer terug. 

Lees ook het artikel in Times of India en de Mumbai Mirror.  

Geen opmerkingen: